تبلیغات

کد دعای فرج برای وبلاگ

کیمیای عشق - علامه طباطبایی

علامه طباطبایی

دوشنبه 4 آبان 1388 01:25 ب.ظ

نویسنده : هادی صدفی
ارسال شده در: آرشیو غنی کیمیای عشق ،
علامه طباطبایى

زندگى نامه

بسم الله الرحمن الرحیم

روزهاى ماه ((ذیحجه )) 1321ق . یكى از پس از دیگرى مى گذشت و دلهاى شیفتگان بیت الله در هواى حرم الهى ((لبیك شوق )) سر مى داد. آرى طفلى دیده به جهان گشود كه نور سیادت بر سیماى بلورینش آینده اى روشن را خبر مى داد. نام او را ((محمد حسین )) نهادند و آن را به تبرك نام ((جد و فرزند)) مایه بركت شمردند.
((سراج الدین عبدالوهاب )) جد معروف اوست كه با وساطت وى ، نبرد خونین دولت ایران عثمانى ، در سال 920 قمرى پایان یافت .
بیش از پنج بهار از عمر عزیزش نگذشته بود كه مادر مهربان و با فضیلت را از دست داد. بغض غم و اندوه بى مادرى او را رها نكرده بود كه گرد یتیمى بر وجودش سنگینى كرد و از دیدن روى پدر محروم شد. مدت زیادى از تحصیل او نمى گذشت كه علاوه بر قرآن مجید، كتابهاى گلستان ، بوستان ، اخلاق مصور، تاریخ معجم ، ارشادالحساب ، نصاب الصبیان و دیگر كتابهاى متداول در مدارس آن روز را فراگرفت .
او خود از روزگار تحصیل خود چنین بازگو مى كند:

((در اوایل تحصیل كه به نحو و صرف اشتغال داشتم علاقه زیادى به ادامه تحصیل نداشتم و از این روى هر چه مى خواندم نمى فهمیدم ... پس از آن یك بار عنایت خدایى دامنگیرم شده ، عوضم كرد. در خود یك نوع شیفتگى و بى تابى نسبت به تحصیل كمال حس نمودم ؛ به طورى كه از همان روز تا پایان تحصیل كه تقریبا هیجده سال كشید هرگز نسبت به تعلیم و تفكر، احساس خستگى و دلسردى نكردم و زشت و زیباى جهان را فراموش كردم ... در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگى ، به حداقل ضرورى قناعت نموده ، باقى را به مطالعه مى پرداختم بسیار مى شد بویژه در بهار و تابستان كه شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه مى گذراندم ...))
بعضى از اساتید ایشان عبارتند از:
((آیة الله نائینى ، سید ابوالحسن اصفهانى ، سید حسین بادكوبه اى ، سید ابوالقاسم خوانسارى ، حجت ، حاج میرزا على ایروانى و میرزا على اصغر ملكى و سر سلسله اساتید ایشان مرحوم قاضى .))
((انبوه دانش )) و ((كیمیاى ایمان )) علامه آثارى گرانبها و جاودانه بسان مشعلى فروزان فرا راه دانش پژهان آفرید كتابهایى چون :
1. تفسیرالمیزان
2. بدایة الحكمة
3. نهایة الحكمة
4. اصول فلسفه و روش رئالیسم
6. شیعه در اسلام
7. دیوان شعر فارسى
8. سنن النبى
9. لب اللباب
10. حاشیه بر اسفار.
...
یكى از شاگردان ایشان كه مدت سى سال با استاد ماءنوس بوده ، پیرامون خصوصیات اخلاقى آن عالم فرزانه چنین نوشته است :
((علامه انسانى وارسته ، مهذب ، خوش اخلاق ، مهربان ، عفیف ، متواضع ، مخلص ، بى هوا و هوس ، صبور، بردبار، شیرین و خوش مجلس بود. من در حدود سى سال با استاد حشر و نشر داشتم ... به یاد ندارم كه در طول این مدت حتى یك بار عصبانى شده باشد و بر سر شاگردان داد بزند یا كوچكترین سخن تندى یا توهین آمیزى را بر زبان جارى سازد. خیلى آرام و متین درس مى گفت و هیچ گاه داد و فریاد نمى كرد، خیلى زود با افراد انس ‍ مى گرفت و صمیمى مى شد. با هر كس حتى كوچكترین فرد طلاب چنان انس مى گرفت كه گویا از دوستان صمیمى اوست ... گاهى كه به عنوان استاد مورد خطاب قرار مى گرفت مى فرمود: ((این تعبیر را دوست ندارم ما اینجا گرد آمده ایم تا با تعاون و همفكرى ، حقایق و معارف اسلامى را دریابیم )) استاد بزرگوار بسیار مؤ دب بود به سخنان دیگران خوب گوش مى داد، سخن كسى را قطع نمى كرد و اگر سخن حقى را مى شنید تصدیق مى كرد، از مباحثات جدلى گریزان بود ولى به سؤ الها، بدون خودنمایى پاسخ مى داد)).(181)
سرانجام این مرد الهى پس از 81 سال و 18 روز عمر با بركت در 18 محرم 1402 قمرى (24 آبان 1360 شمسى ) دعوت حق را لبیك گفت و به سوى دیار او شتافت . رحمت الهى و درجات خداوندى نصیب همیشه او باد.
دستورالعملها


بسم الله الرحمن الرحیم

قسمت یكم

السلام علیكم
به عرض شریف مى رساند:
نامه شریف دوم زیارت شد. قبلا نیز یك نامه دیگرى رسیده بود كه تاكنون ، پاسخ آن نوشته نشده . اصولا، در زمستان گذشته ، در اثر كسالت مزاج و ناراحتى اعصاب ، نه تنها نامه جناب عالى ، بلكه نامه هاى زیاد دیگرى ، كه در این مدت رسیده تا امروزها، براى هیچ كدام ، نتوانسته ام جواب بنویسم .
امروزها كه كمى حالم رو به بهبود است ، تدریجا، جواب مى فرستم . به هر حال ، عذر گذشته مى خواهم . عرض كنم :
روشى كه براى ما در همه حال و همه شرائط، در حد ضرورت است ، روش ‍ بندگى و به عبارت دیگر، خداشناسى است .
و راه آن طبق آنچه از كتاب و سنت بر مى آید، همانا یاد خدا و امتثال تكالیف عملى است .
یعنى :
همان مراقبه و محاسبه است كه در نامه اولى خدمتتان عرض شده .
فعلا به این ترتیب كه هر صبح كه از خواب ، بیدار مى شوید، تصمیم بگیرید كه خدا را فراموش نخواهید كرد. آن گاه ، به طور استمرار، خود را در برابر خدا تصور كنید.
محمد حسین طباطبائى


بسم الله الرحمن الرحیم

قسمت دوم

السلام علیكم
براى موفق شدن و رسیدن به منظورى كه در پشت ورقه مرقوم داشته اید، لازم است : همتى برآورده و توبه نموده ، به مراقبه و محاسبه بپردازید. به این نحو كه : هر روزه كه طرف صبح از خواب بیدار مى شوید، قصد جدى كنید كه : هر عملى كه پیش آید، رضاى خدا، عزاسمه را مراعات خواهم كرد. آن وقت در هر كارى كه مى خواهید انجام دهید، نفع آخرت را منظور خواهید داشت ، به طورى كه اگر نفع اخروى نداشته باشد، انجام نخواهید داد، هر چه باشد. و همین حال (را) تا شب ، وقت خواب ، ادامه خواهید داد.
وقت خواب ، چهار پنج دقیقه اى در كارهایى كه روز انجام داده اید، فكر كده و یكى یكى از نظر خواهید گذرانید، هر كدام مطابق رضاى خدا انجام یافته ، شكر بكنید و هر كدام ، تخلف شده استغفار بكنید. و این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادى حال . سخت و در ذائقه نفس تلخ مى باشد، ولى كلید نجات و رستگارى است .
و هر شب ، پیش از خواب ، توانستید، سور مسبحات ؛ یعنى : سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید، تنها سوره حشر را بخوانید و پس از بیست روز، از حال اشتغال ، حالات خود را براى بنده در نامه بنویسید.
ان شاءالله موفق خواهید بود.
محمد حسین طباطبائى


بسم الله الرحمن الرحیم

قسمت سوم

برادر عزیز!
حالتى كه به شما رخ مى دهد، حالت (جذبه ) است . لازم است كه به مراقبت بپردازید و با تمامى قوا، به سوى خداى متعال توجه كنید و خود را در برابر حق ببینید و تصور كنید.
و ضمنا، روزانه ، اقلا، با خداى خود، عزاسمه ، ساعتى خلوت كرده و ذكر او مشغول باشید.
با استخاره ، یكى از دو ذكر شریف :
((لا اله الا الله )) روز هزار مرتبه ، یا هزار و هفتصد و پنجاه مرتبه ، یا اگر توانستید سه هزار مرتبه مشغول شوید.
و در خوردن و نوشیدن ، حرف زدن ، معاشرت و خواب از افراط و تفریط بپرهیزید. فرصت را غنیمت شمارید، چنانكه مى فرماید:
((ان لربكم فى ایام دهركم نفحات . الا فتعرضوا بها و لا تعرضوا عنها)) و فقكم الله و ایدكم ان شاءالله .
محمد حسین طباطبائى


 




 
 


دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: شنبه 21 آذر 1388 04:51 ق.ظ